Thursday, August 11, 2011

HARGA SEBUAH KEINGINAN




Picture
Jika sebelum ini kita bercakap mengenai bagaimana cara mendapatkan anak dengan cepat dan juga cara menentukan jantina anak di dalam kandungan, maka kali ini, kita akan menyentuh pula mengenai peluang untuk memiliki anak kembar. Jika diperhatikan, difikirkan lagi apakah terdapat kaedah yang telah dibuktikan keberkesanannya di dalam meningkatkan peluang untuk memiliki anak kembar?

Terdapat beberapa cara/tips yang boleh anda cuba dalam usaha untuk memiliki anak kembar. Walaubagaimanapun kita hanyalah berusaha, selebihnya adalah tuhan yang menentukan. Mari kita lihat beberapa cara/tips yang mungkin dapat mempengaruhi kelahiran anak kembar :

Sejarah keluarga anda
Biasanya kelahiran anak kembar berkait rapat dengan sejarah keluarga yang mempunyai kelahiran kembar. Oleh itu, peluang anda untuk memiliki anak kembar adalah lebih tinggi.

Tambahkan berat badan anda sebanyak beberapa kilo
Pertambahan berat badan yang ideal juga merupakan satu kemungkinan kepada anda untuk melahirkan kembar. Namun ianya tidak perlu berlebihan kerana dikhuatiri pula mendatangkan mudarat kepada kesihatan anda.

Fokus kepada makanan dan nutrisi
Makanlah makanan yang berdiet tinggi seperti yang terdapat di dalam produk susu. Susu telah dibuktikan dapat meningkatkan konsep kejadian kembar dengan 7 kali lebih tinggi berbanding aras normal.

Tambahkan ubi liar/ yam dalam diet anda
Kajian menunjukkan bahawa cassave, sejenis ubi jalar atau ubi liar merupakan bentuk progesterone iaitu sejenis hormon yang terdapat dalam kitaran haid perempuan. Kulit ubi ini dipercayai mengandungi sejenis bahan kimia yang menyebabkan hyperovulation di mana ianya membantu meningkatkan peluang anda untuk hamil kembar.

Tunggu sehingga anda berada dalam anda pertengahan hingga akhir 30-an
Kajian menunjukkan bahawa perempuan dalam lingkungan usia ini lebih berkemungkinan untuk mengandungkan anak kembar.

Bilangan Anak Yang Ramai
Tiada sesuatu yang mustahil, tetapi jika anda memang mempunyai bilangan anak yang ramai, maka peluang untuk memiliki anak kembar adalah lebih besar mengikut teori secara matematik.


Cuba Ubat Kesuburan
Meskipun tidak digalakkan kecuali anda menderita masalah kesuburan, ubat kesuburan memang ternyata dapat membantu meningkatkan peluang anda memiliki anak kembar. Ubat kesuburan clomiphene (Clomid) meningkatkan kemungkinan anda sebanyak 8%, manakala menotropins (Pergonal) meningkatkan kemungkinan anda sebanyak 18%. Tetapi ubat kesuburan Fertilitas jika diamalkan selalu akan menimbulkan kesan sampingan. Oleh itu, ianya perlulah diambil mengikut nasihat dan juga pengawasan doktor.


Cuba Penjagaan Kesuburan
Rawatan kesuburan adalah berkaitan mengenai tahap yang lebih tinggi untuk memungkinkan kelahiran kembar. In-vitro merupakan persenyawaan menanam sperma yang melibatkan lebih daripada satu embrio ke dalam rahim anda, yang bermakna peluang anda untuk hamil kembar lebih cerah atau gandaannya lebih tinggi. Seperti ubat kesuburan, rawatan kesuburan tidak boleh dilakukan tanpa kelulusan atau pengawasan daripada doktor dan kebiasaannya diperuntukkan kepada pasangan yang mengalami kesukaran untuk hamil

No comments: